Tuesday, June 07, 2011

suppression

"suppress" bermaksud menumpaskan dengan kekerasan, menindas, menekan; menyekat; menahan.

Pada suatu hari seseorang bertanyakan Ayah bagaimana Wan Hanafi Su (adik selepas Ayah) boleh terlibat dlm bidang lakonan. Namun Ayah menjawab,"sepatutnya soalan tu berbunyi- bagaimana saya boleh memasuki bidang sains perubatan di saat seluruh ahli keluarga saya terlibat dlm bidang seni...?" "Sebenarnya saya 'suppress' minat saya dalam seni kerana saya bercita-cita untuk menjadi seorang doktor"..

Saya terkedu dgn jawapan Ayah. Lubuk hati saya bagaikan dicengkam sesuatu.

"Macam Zaza ni, minat dia melukis. Tapi dia kena 'suppressed'", sambung Ayah.

Saya senyum yg dibuat-buat. Di dalam hati saya menangis. Betulkah apa yg saya dengar. Apakah semua ni baru disedari atau sekian lama ianya dinafikan. Tiada apa perlu dikesalkan sebenarnya. Saya bersyukur bila menyedari keterseksaan ini bukan dirasai oleh saya seorang.

2 comments:

manisz said...

ok sius aku baru tau wan hanafi su tu adik ayah ko walaupun before ni bila aku tgk dia berlakon citer "ustaz cokelat" aku selalu teringat Ayah.. hehhe..

tak sangka prof minat seni.. tapi seni apa dia jer yg paham sal seni tu luas..

z.r.k.z said...

eh ye ke sham.. hahahha..
aku ingat ko dah tau. isk x cukup glamer la maknanye kan.. hahah